דרושים בחינוך מיוחד – הייחוד בחינוך

חינוך והשכלה הן זכויות המגיעות לכל אדם, במיוחד לבעלי לקויות ומוגבלות. המסגרת החינוכית חשובה לאוכלוסיות אלה במיוחד כיוון שהיא תורמת רבות ומעשירה את עולמם באופן יעיל לפי הצרכים שהם זקוקים להם.

כל מטפל או עובד בתחום החינוך יכול להתמקצע ולקבל ידע בתחום החינוך המיוחד.

קצת על תפקיד החינוך המיוחד

מחנכים ועובדים בתחום החינוך המיוחד נדרשים להעניק השכלה, חינוך וחום בעבודה עם ילדים  בגילאי הגיל הרך ועד בני נוער וצעירים.

ישנה תכנית לימודית מיוחדת המתאימה לרמת התלמידים ולמגבלותיהם. יש לעבוד בדיוק לפי התוכנית החינוכית תוך כדי ייעוץ והכוונה מאת מטפלים ואנשי מקצוע.

על כן, עובדים בתחום החינוך המיוחד נדרשים להיות בעלי רגישות, סבלנות, הכלה וחום. לעיתים ישנו צורך בניסיון קודם או בהשכלה אך לא תמיד.

ליווי בחינוך המיוחד הוא ליווי שהינו פרטני יותר או בקבוצות קטנות, בשונה מהחינוך הרגיל שהוא בקבוצות גדולות יותר, וזאת כדי לתת יחס אישי יותר הכולל ירידה לרזולוציות והכרת הילדים בחינוך.

ישנן סוגי אוכלוסיות שונות בחינוך המיוחד ולכן העבודה היא לעיתים נעה על הסקאלה שבין חינוך לבין טיפול וזה תלוי מאוד בצרכים והיכולות של הילדים.

למה כדאי לעבוד בתחום החינוך המיוחד?

עבודה בתחום החינוך המיוחד בין אם כגננת, סייעת, מורה או מדריך היא עבודה מאתגרת המתאימה לאנשים נעימים בעלי סבלנות רבה וזיקה להדרכה ולסיוע לזולת.

ישנם ילדים ובני נוער רבים המתקשים ברמה שכלית, רגשית או פיזית וכל עזרה וטיפול שיכול לעזור להם ולקדם אותם לחיים רגילים ככל הניתן היא מבורכת.

העבודה בחינוך המיוחד נעשית בדרך כלל בקבוצות קטנות על מנת לתת תשומת לב אישית לכל אחד ואחת. לעיתים העבודה נעשית ברמה הפרטנית כלומר שעובדים מול ילד אחד בלבד ולא בקבוצה וזאת כאשר יש צורך בליווי ועבודה פרטניים.

יתרונות ואתגרים בתפקידי חינוך מיוחד

יתרונות התפקיד כוללים העשרת הידע האישי וצבירת ניסיון בתחום הטיפול והחינוך, מתן עזרה לזולת ולאוכלוסיות חלשות, חיזוק המערכת החינוכית וחתירה לעצמאות ולהענקת ידע.

כמו כן, העובדים בתחום חינוך זה מתוגמלים בשכר נאה לעיתים גבוה מהמערכת החינוכית הרגילה. עם זאת מדובר בתפקיד שדורש גם מוכנות מבחינה נפשית ויש להיות בעלי אהבה אמיתית לבני אדם, אחריות, יוזמה וסבלנות רבה.

זמינות נדרשת לעיתים גם בשעות הערב – תלוי בתפקיד. כמו כן אין ספק שהחינוך המיוחד הוא ליווי שהקשר בין הילד לבין איש המקצוע נהפך לאישי יותר, ונוצר חיבור אמיתי ולבבי בין הצוות לבין הילדים.

דרישות התפקיד ותנאי עבודה בחינוך המיוחד

בתפקידי חינוך מיוחד מדריכים ילדים מגיל הרך ועד גילאי 18 ואף יותר. העבודה יכולה להיעשות במגוון מסגרות; מלימודי בוקר ועד מועדוניות או מסגרות סגורות.

על כן, שעות העבודה והיקף המשרה יכולים לנוע בין שעות הבוקר ועד הערב. יש להיות בעלי יכולת הכלה, סבלנות, הדרכה, הובלה, אכפתיות, רגישות ואהבה לילדים ולבני אדם. אין דרישה מחייבת לניידות ברכב.

השכלה נדרשת בחינוך המיוחד

לצורך חלק מהתפקידים אין צורך בהשכלה נדרשת אך רצויה 12 שנות לימוד.

ישנם תפקידים בחינוך המיוחד שיש להם דרישות סף כמו תעודת חינוך מיוחד או תואר אקדמי בתחום החינוך והתמקצעות בתחום החינוך המיוחד. ניסיון בעבודה חינוכית או בתחום ההדרכה או הטיפול יהווה יתרון.

שכר עובדי חינוך מיוחד

שכר של עובדי החינוך המיוחד נע בין שכר המינימום לשעה ועד 60 ש”ח לשעה.

 השכר תלוי בין היתר בסוג המוסד (פרטי או ציבורי), בסוג המסגרת, באוכלוסיית המטופלים, במיקום מקום העבודה (איזור בארץ), בנגישות למקום העבודה, בניסיון עובד/ת החינוך המיוחד ובהשכלה שלה. וותק וניסיון יתרמו לעלייה בשכר.

אנשי חינוך מיוחד ממליצים

דורון (35), מספר: “אני עובד כמטפל ומחנך במוסד חינוכי לילדים בעלי מוגבלויות ואני רואה כל צעד והתקדמות וגאה בעבודה שלי ובתלמידים שלי. זוהי אינה עבודה פשוטה ודורשת הרבה סבלנות וכוחות נפש, אך אני מרגיש מסופק ושמח לתרום מהידע והניסיון שלי כדי לעזור לילדים ולתרום להם כלים לחיים”.