מדריכי נוער – בואו להדריך נוער וצעירים

אם אתם צעירים ואנרגטיים, אנשי חינוך או אנשי חברה בעלי ראש פתוח, אנרגיות, סמכותיות ויכולות הנהגה עומדת אפשרות תעסוקה מאתגרת ומעניינת: מדריכי נוער. עבודה בתנועות נוער וגם בין כתלי בית הספר, או במסגרות פעילות שונות בישובים השונים ובכפרי נוער ופנימיות – ישנן מגוון פעילויות שמטרתן לגרום לנוער לטפח קשרים ולסייע אחד לשני, לקבל ערכים שונים, לגבש אישיות ובעיקר להעביר את זמן הפנאי בנעימים. נשמע מעניין?

קצת על תפקיד מדריכי נוער

מדריכי נוער נדרשים להנהיג קבוצות נוער ממגוון אוכלוסיות שונות, להיות קשובים אליהם ולדאוג לצרכיהם הנפשיים, הפיזיים והחברתיים. כמו כן, מתן אוזן קשבת ועזרה במטלות בית הספר. הדרכת נוער מתקיימת במספר מסגרות פורמאליות ובלתי פורמאליות כמו בתי ספר, חוגים, מתנסים, תנועות נוער, פנימיות, כפרי נוער ועוד. המדריכים נדרשים להעביר פעילויות חינוכיות וחברתיות תוך גיבוש בני הנוער והקניית ערכים. ישנה אפשרות לעבוד עם נוער “נורמטיבי” או עם נוער שמתקשה יותר בשילוב בחברה, לדוגמא – בני נוער ממשפחות מצוקה, בני נוער שיש להם קשיים חברתיים, בני נוער שעברו טראומות שונות, וכדומה. האתגר של מדריכי הנוער בעבודה עם נוער הוא היכולת להתחבר אליהם וליצור אמון בינו לבינם.

למה כדאי להיות מדריכי נוער?

זהו תפקיד מאתגר וגמיש המתאים בעיקר לצעירים או לכל מי שמסוגל לדבר עם נוער בגובה העיניים, לדרבן אותם ולהחדיר בהם מוטיבציה. חלק מהנערים דורשים טיפול מיוחד וסמכות קפדנית. המטרה הכללית היא להעביר את הזמן בנעימים, ללמוד על הפרט ועל החברה ולקבל כלים חיוניים לחיים. בעבודה עם בני נוער זוכים לקשר אישי עם בני הנוער, ניתן לקדם אותם ולדחוף אותם קדימה, ללמד אותם ערכים ופעולות שונות, לעזור להם להשתלב בחברה ובשוק העבודה העתידי.

יתרונות ואתגרים בתפקיד הדרכת נוער

יתרונות בתפקיד זה כוללים שעות עבודה נוחות וגמישות, העשרת ידע הנוער בתחום ההדרכה וחינוך הדור הבא. יתרון נוסף והוא שהעבודה מהנה ומספקת ונעשית כחלק מהווי חברתי, היכולה להוות מקור להשלמת הכנסה תוך צבירת ניסיון בתחום ההדרכה. מאידך זוהי עבודה שאינה קבועה תמיד ולעיתים אינה במשרה מלאה אלא בעלת היקף שעות קטן יותר. העבודה מאתגרת והיא דורשת סבלנות, ריכוז רב, סמכותיות וגם רצינות. כמו כן יש צורך לדעת כיצד להתחבר לבני הנוער וליצור אמון בינם לבין המדריכים, מאחר ובני הנוער לעיתים מתקשים ליצור אמון עם אנשים שאינם בני גילם. לנוער שחווה קשיים יש צורך בהרבה אמפתיה, הכלה והבנה, ועבודה מול גורמי טיפול ומקצוע.

דרישות התפקיד ותנאי עבודה של מדריכי נוער

מדריכי נוער עובדים בעיקר עם ילדי חטיבות הביניים וצעירים לפני גיוס. שעות העבודה הן בעיקר שעות אחר הצהריים והערב. היקף המשרה הינו מלא או חלקי, בהתאם למוסד המעסיק. מדריכים נדרשים להיות בעלי אוזן קשבת, אנרגיות חיוביות, סבלנות, יחסי אנוש טובים, יכולת הנהגה ואהבה לנוער ותחום ההדרכה. רישיון נהיגה וניידות ברכב מהווים יתרון. ישנו צורך לעיתים רבות בשעות עבודה שאינן שגרתיות על מנת לארגן את הפעילויות או על מנת לתת מענה שוטף לבני הנוער.

השכלה נדרשת להדרכת נוער

רוב המסגרות דורשות השכלה של 12 שנות לימוד. מלבד זאת, נדרש ידע בהדרכה ותחומי פעילות שונים. תעודת בגרות, ניסיון והשכלה אקדמית מהווים יתרון. חלק מהמסגרות מקנות תוכניות וקורסי הדרכה. לתחומים רגישים יותר, כמו נוער בסיכון, נדרשת השכלה בתחום הטיפול והסיוע.

שכר של מדריכי נוער

שכר של מדריכי נוער במעון נע בין שכר המינימום לשעה ועד 40 ₪ לשעה.
השכר תלוי בין היתר בסוג המוסד (פרטי או ציבורי), במיקום מקום העבודה (איזור בארץ), בנגישות למקום העבודה, בהיקף העבודה ומה תדירות העבודה בשעות שאינן שגרתיות, ובניסיון מדריכי הנוער ובהשכלה שלהם. וותק וניסיון יתרמו לעלייה בשכר.

מדריכים ממליצים – למה לעבוד כמדריכי נוער?

שי (23), מספרת: “כילדה, אהבתי להשתתף בתנועות נוער ולהיות חלק מהווי חברתי ומקבוצה מגובשת. כיום, אני זוכה להדריך נוער, להקנות להם ערכים שגדלתי עליהם וללמד אותם להיות קשובים אחד לשני, זו בסך הכל עבודה מאתגרת שמהווה בסיס טוב לשאר עבודות בתחום החינוך”