רכזים חינוכיים – היכולת שלך באה לידי ביטוי

תפקידי ריכוז משלבים בתוכם מגוון של יכולות כולל ניהול, ריכוז, תפעול, אדמיניסטרציה ועוד. רכזים חרוצים שעושים את עבודתם נאמנה יכולים להתקדם לתפקידים נוספים בתחום המנהל החינוכי.

קצת על תפקיד רכז/ת

רכזי ורכזות חינוך מרכזים תחום במסגרות חינוכיות אחראים על  ריכוז של תחום מסוים בתוך המסגרת החינוכית. הרכזים מקבלים תחומי אחריות מגוונים והתפקיד מאוד דינמי ובדרך כלל תפקיד רכז במקום אד אינו דומה לתפקיד רכז במקום אחר. התפקיד יכול לכלול מגוון תחומי עיסוק כגון ניהול הצוות, ניהול הידע המקצועי הזורם למסגרת החינוכית, אדמיניסטרציה, בקרה, קשרים מקצועיים, קשר עם הורים, איש הקשר של המוסד החינוכי עם גורמי חינוך חיצוניים ואחראי ליישום פעילות והתאמה של הרמה החינוכית והתרבותית במוסד ושל הצוות החינוכי הפועל תחתיו וכדומה.

למה כדאי להיות רכז/ת?

מדובר על תפקיד ניהולי בתחום החינוך וההדרכה. התפקיד מעניין ומאתגר ומהווה הזדמנות לתרום לתחום החינוך ולרענן את המערכת באמצעות חידושים ופעילויות חינוכיות. מלבד זאת, זהו תפקיד שיכול להוות קרש קפיצה לתפקידים ניהוליים נוספים בתחום הניהול והחינוך. השכר בתפקיד הינו שכר הולם ויש בו אפשרות להביא את עצמך לידי ביטוי. בנוסף לכך התפקיד אף פעם אינו משעמם מכיוון שהוא מכניס לתוכו מגוון רחב של נושאים לביצוע וכולל גם פאן תפעולו וגם הרבה חשיבה מחוץ לקופסא וקבלת החלטות.

יתרונות ואתגרים בתפקיד רכזת חינוכית

יתרונות התפקיד כוללים שעות עבודה נוחות וגמישות, שכר הולם, והעשרת הידע והניסיון האישי בתחום ההדרכה, ההשכלה והחינוך. יתרון נוסף הוא שזוהי עבודה מגוונת ומאתגרת והיא מתבצעת לרוב עם גורמים מקצועיים נוספים מהם ניתן ללמוד ואף ליצור קשרים אישיים. עם זאת, זוהי עבודה בעלת אחריות רבה הדורשת פעילות, השקעה רבה ועמידה בסטנדרטים גבוהים, לעיתים יש צורך במתן מענה מחוץ לשעות הפעילות (בלת”מים), וכמובן יש צורך ביכולת לבצע מספר משימות במקביל.

דרישות התפקיד ותנאי עבודה של רכזים

היקף המשרה יכול להיעשות כמשרה חלקית או מלאה, החל משעות הבוקר, ועד הצהריים המוקדמות, ולעיתים גם לצהריים המאוחרות או הערב – הכל כפי שהוגדר ע”י המעסיק. יש להיות בעלי יוזמה, יכולת הדרכה, הובלה וניהול, מוטיבציה והנעה ויחסי אנוש מעולים. אין דרישה מחייבת לניידות ברכב אם כי זה יהווה יתרון. חלק ממשרות בתחום זה יכולות להתאים לסטודנטים. בתפקיד יש צורך ביכולת תפעולית / ניהולית וכמובן יכולת לבצע מספר משימות במקביל. יכולת עבודה מול מחשב תהווה יתרון משמעותי.

השכלה נדרשת לתפקיד רכז

דרישות הסף הן 12 שנות לימוד לתפקיד רכז/ת. אך לעיתים רבות בתפקידים אלו יש צורך בתואר אקדמי או לימודים לתואר אקדמי בתחום החינוך, ניסיון תעסוקתי במסגרות חינוכיות, ובתכנון והוצאה לפועל של תוכניות עבודה. ניסיון והשכלה נוספים יהוו יתרון.

שכר רכז/ת

שכר רכזים במשרה מלאה יכול לנוע בין 5,500 ל-9,000 שקלים בחודש ואף יותר. השכר תלוי בין היתר בסוג המוסד (פרטי או ציבורי), במיקום מקום העבודה (איזור בארץ), בנגישות למקום העבודה, בניסיון הרכזת ובהשכלה שלה. וותק וניסיון יתרמו לעלייה בשכר. כמובן שהשכר תלוי גם בהיקף המשרה ושעות העבודה.

רכזים ממליצים

שירה (31), מספרת: “כמורה שאוהבת את מקצוע החינוך, אני משמשת כרכזת מקצוע בבית הספר. אני מוצאת אתגר ועניין רב בתפקיד הרכזת. אני יוצרת קשרים עם גורמי חינוך נוספים ולומדת על מערכת החינוך בישראל. זכיתי לארגן מספר פעילויות מוצלחות ותרמתי לחינוך ולהעשרת הידע של המורים והילדים במוסד בו אני מלמדת, אני מרגישה סיפוק והנאה”.